الثلاثاء، 6 مايو، 2014

المتحولون



بقيت أستغرب ناس كتير شخصياتها بتتحول وبتتغير في الفترة الأخيرة، وبعد مراقبة دؤوبة للناس اكتشفت أن من أسباب التحول ما يأتي:


- حد جاله منصب غير متوقع / متوقع، فيبدأ يعيش في دور المنصب الجديد ويُملي في أوامر .. وبعضهم بيحصله تغيرات خلقية، بتلاقي مناخيرهم اتجهت في اتجاه معاكس للجاذبية الأرضية.

- حد جاله مبلغ مالي أكبر من ما اعتاد عليه، التغيرات الخلقية ومعاكسة الجاذبية بتحصل برضه في الحالة دي، وتبدأ تلاقي صور عن المطاعم اللي بدأ يرتادها وساعاته الجديدة وبعض المستجدات المادية.

- حد حصل على شهادة أو تقدير معنوي، حد كدة مش بيستوعب أنها مجرد خطوة أو دفعة للأمام...غالبا بيأخدها دفعة للأعلى، وده بيزيد على تغيراته الخلقيه زيادة هوائية غير متوقعة في حجم الجسد.

- والعارفين، لا مش المتصوفين...أقصد اللي فجأة حسوا بأنهم عارفين بالأمور وبواطنها وخوافيها ومستقبلها....الغريب أني بأستغرب هو إزاي أتأكد أن معرفته دي حقيقة مش مجرد كذبة في سلسلة الكذب اللي عايشينها، ده بقى بتطرأ عليه تغييرات لغوية...بيحصل تمدد في لسانه وقوة على الكلام تفوق غيره من غير مدعي المعرفة، وبرضه بتنبت له شبكة معارف غريبة ويبدأ يقولك "من مصادري الخاصة".

النوع الأخير هيتكاثر أوي في الفترة القادمة

لو بينطبق عليك أي وصف مما سبق يا ريت تحاول تخضع لقانون الجاذبية وتمارس الشهيق والزفير للتخلص من الهواء الزائد.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق