الجمعة، 30 مارس، 2012

أتممت عامي الثلاثون.....وظننتني لن أبلغه.





ثلاثون عاماً من عطاء الدنيا والأخذ.

يوم 1 أبريل 2012 أبدأ العقد الثالث من عُمري....30 سنة؟ "شهقة" عدوا إزاي بسرعة كدة!! J


لما كنت 20 سنة كنت فاكرة إن 30 سنة دول كتير أوي وكان عندي إحساس إني مش هأعيش لحد ما أبقى 30 سنة دي...أصلهم كتير أوي...بس الحقيقة إن بعد سن الـ 25 السنين بتجري جَرّي ^_^

30 سنة عدوا بحلوهم ومُرهم....سعيدة بكل لحظة فيهم وراضية عنهم؛  لأن لولا كل موقف حصل "حلو أو وحش" مكنتش هأبقى بشخصيتي دي دلوقتي.

العُمر وسنينه!

أنت من جواك ما بتحسش بعمرك...اللي حواليك هما اللي بيفكروك بيه "شو سئيليين ...ما يخلوهم في حالهم" خبراتك بس اللي بتفرق في تفكيرك...

قلبي عُمره 16 سنة...عقلي عُمره 80 سنة .J

"30 سنة سن النضج"
 جملة كنت بأسمعها ومكنتش فاهماها....النضج هو مرورنا بتجارب حياتية والخبرة اللي بنطلع بيها ونتفادي أخطاءنا المستقبلية...في مننا ما بيتعلمش ولا بيستفيد من أخطاءه....وفي الذكي اللي بيتعلم من تجاربه وتجارب غيره ومايستناش مروره بيها.

بمراجعتي لحياتي لاقتني كنت بأخد قرارات حاسمة وسريعة  وصحيحة "بفضل من ربنا" معرفش بقيت كدة إزاي بس النهاردة حاسة بأني على قمة جبل قوتي النفسية والعقلية...بعرف أتحكم في مشاعري وقراراتي وخصوصاً المصيرية منها.


آخر 10 سنين شكلوا 90 % من شخصيتي بعد التخرج "اتخرجت وأنا 20 سنة بالظبط" اشتغلت مع ناس من كل الجنسيات والديانات "السماوية والوضعية" ...عرفت إزاي أتعامل مع كل الناس والأهم تـَقـّبل كل الناس ...عرفت إن لقاءنا بناس تانيين مش معناه  إننا دخلنا حياتهم ...لأ، ده معناه لحظة تقاطع زمني في أعمارنا، طولها أو قُصرها مش معناه إن لينا سُلطة عليها...هى بس بتتداخل في تجارب حياتنا وهتعدي.

أهم حكمة اتعلمتها من حياتي....

 "دوام الحال من المُحال"  كل مرحلة أو شعور سواء حلو أو وحش مش بيستمر....كله بيعدي...وعلشان كدة أتعلمت لا أفرح أوي ولا أزعل أوي.

اتعلمت إني ما أكرهش...

لو ما بأحبتش حد ما بأكرهوش ...أصل الكراهية نوع من أنواع الإهتمام اللي بيأخد حيز من تفكيري ووقتي....لما بأحبش حد بأبعد وأنساه ....بأحب أريح نفسي.

اتعلمت ما أحقدش ولا أحسد....
الدنيا 24 قيراط لكل واحد فينا  بس توزيعها مختلف من شخص لآخر....عندي شغل وعلم وعيلة بأحبها....غيري عنده فلوس وصحة ويمكن يتمنى عيلتي....علشان كدة بأحمد ربنا على اللي عندي وأتمنى اللي نفسي فيه من غير ما أحسد غيري اللي ممكن يكون بيحسدني J.

اتعلمت سر البسمة J...

من تجاربي "اللي مش قليلة ومش كتيرة" اتعلمت  إن البسمة مفتاح السعادة ليك ولغيرك...بأقول صباح الخير بإبتسامة...إازيك بابتسامة...بأشكر الناس بإبتسامة....بأقول ألف سلامة عليك من المرض بإبتسامة...هتوحشني بإبتسامة.

من نّعَم الله عليا إنه إداني إبتسامة حلوة...مكنتش أعرف لحد ما قابلت ناس كتير وفي أول مرة ألاقيهم بيقولوا لي "إبتسامتك حلوة ...ماتحرميش نفسك ولا اللي حواليكي منها" الجملة إتقالت لي من أجانب كتير فحسيت إنها مش مجاملة.....وبأحمد ربنا على النعمة دي اللي أوقات شدتي بأزعل على إفتقادها.

في عيد ميلادي بأحتفل.....

مش بأحتفل بزيادة سنة من عُمري ..لأ، بأحتفل أني حققت إيه في السنة اللي فاتت وبأفكر هأعمل إيه السنة الجاية...بأحط خطط للشغل وللدراسة والحياة...بأحط خطط فيما يخص العقل والبشر...أما القلب فلا سعى له هو هيجذب اللي يسعى له ...ما بأسعاش إني ألاقي شريكي لكن أسعى إني أحقق حاجة في شغلي ودراستي.

آخر سنة في العشرينات....

بالنسبة لي كانت ملياة بالأحداث من شغل ودراسة وثورة وتعَرّف على ناس جديدة ....سعيدة بيها أوي...ما أنكرش إني كنت عايزاها تكون أحلى نهاية....بس طلعت بدية للي في العُمر باقي.

سعادتي....

بأحس بيها لما بأخد موقف أو قرار صح....سعتها بأحس بقوتي للي حَباني بيها ربنا ...صحيح ناس كتير بتستغرب شخصيتي على بنت بس أنا مرتاحة معاها...دي عِشرة 30 سنة J

اتعلمت ما أندمش...

الندم شعور بيعيق تقدمي...مش بأحب العقبات.

اتعلمت الرضا والصبر...

كل موقف بيعدي حلو أو صعب بيكون تمهيد لحاجة أكبر وأحلى في المستقبل...ما بنكونش عارفين الحكمة من وجودنا في الموقف ده دلوقتي واشمعنا إحنا...بعد مروره بنقول الحمد لله ربنا قدر ولطف ....دايماً مرورنا بمواقف معينة بيكون ربنا بيحضرنا بيها لمستقبل محتاج مننا الخبرة دي  ^_^

                                 بأحبك يا رب أوي J

سعيدة إن حياتي وعُمري هما  قراري وإختياري....اللهم ديمها علىّ نعمة.


هناك 9 تعليقات:

  1. كل سنة وانتي طيبة وبالتوفيق في حياتك إن شاء الله وفعلا بجد تدوينة رائعة جدا تقريبا وصفتي حياتك اللي عدت كلها ف السطور القليلة دي وكمان مرة ربنا يوفقك

    ردحذف
  2. رائع جدا
    أجمل الكلمات أبسطها وأصدقها والتى تشعر معها كأنها تشرح من يقرأها

    سعيد بمتابعة كتاباتك وربنا يديمها عليك نعمه

    ردحذف
  3. كل سنة وإنتى طيبةوالعمر كله إن شاء الله ..اللى مستغرب له .إنى كنت فاكرك هلاسة.زيى يعنى..من خلال تويتاتك.. ومالكيش فى الكلام الجد طلعتى ماشاء الله بترتبى كلماتك وأفكارك كويس ..وشخصيتك واضح إنها بسيطة ومش متكلفة...كل سنة وإنتى بصحة..

    ردحذف
  4. أولا كل سنه و أنت طيبه وثانيا أسف لأني ماكتش أعرف أنك بتكتبي بالأحساس ده ورابعا انت في العقد الرابع الأن مش الثالث

    ردحذف
  5. وأنتوا طيبين وميرسي لردودكم الجميلة :)

    ردحذف
  6. كل سنة و انتي طيبة يا ربابوش :)
    و يا رب كل ايامك تتملي سعادة و الوان حلوة و حاجات جميلة :)

    ردحذف
  7. كل سنة وانتى طيبة وعقبال 80

    ردحذف
  8. Happy Birthday :))

    i liked the way you are talking about getting older and accepting life changes between ups and downs ... by thw way i do agree with the part "the age after the 25th runs so fast" :D

    ردحذف